anak gajah..

my herbalife updates chaiyorkkk!



8.3.11 - 31.3.11 = 79.3kg - 76kg = lost 3.3kg


1.4.11~ 30.4.11 =75.7kg - 76.2kg = gain 5g




9.5.11 : 76.3kg






WeLcOme..

Nak cari apa..

Friday, December 17, 2010

Salam kembali

Salam semua.

Apakhabar semua....

Aku telahpun selamat melahirkan baby boy pada 25 Oktober 2010 pada jam 3.30 petang secara c-zer dan baby adalah seberat 3.9 kg (besar ek).. Adam Muhammady nama diberi. Nama Adam aku cari, yang Muhammady tu laki aku mintak pendapat ustaz tempat dia mengaji. Takpe aku tak kisah, janji nama Adam ada.

Pengalaman mengandung/bersalin kali ni bagi aku amat2 memeritkan. Tak tau lah nape.. mungkin sebab perut aku tersangat besar sampai aku tak larat giler nak berjalan, bangun dari duduk, tak boleh tido.. bagi aku amat terseksa dan sebab itulah juga aku diarah doc untuk minta cuti awal demi untuk kesihatan aku dan Adam. Air ketuban aku  banyak, jadi doc takut anytime leh pecah dan takut tali pusat terbelit.

Aku admit ward selama 2 minggu.. tak penah aku tenggek lama2 kat spital, giler boring. Sian kat laki aku kena berulang alik nak lawat aku. Kesian lagi si Amira. Kejap dia tido umah mami, kejap tido umah wan dia, sib dia dah big girl. Nasib juga ada laki aku yg dapat menjaga Amira yang sangat2 notty tu even dia bukanlah papa kandung Amira.. (tetiba syahdu pulak)..

Ok sambung.. Hari bersalin tu, aku tak tau kul bapa nak masuk bilik OT, so pagi tu aku mandi siap2, wangi2 pakai bedak semua... dalam kul 2 ptg camtu aku tertido.. tak lama pastu misi kejut aku cakap nak masuk bilik OT dah.. aku masa tu mamai aku angguk je... masa tu tak takut sgt pun. Pastu misi masukkan tiub tuk kencing kat tuuuttt aku .. Gilerrrr sakittttt... adoi...adoi (dalam hati). Hehe

Pastu dah tukar baju segala aku di usung ke bilik OT, pergghh masa ni giler takut. Ohya sebelum tu sempat aku kol laki aku cakap nak gi bilik OT dah.. 

Sebelum masuk bilik OT aku ditanya oleh beberapa misi for confirmation, nama aku , umur, ic no etc.. aku jawap jelah.. Then, diorang usung masuk bilik OT.. Aku rasa kalau muka aku kena toreh ngan pisau sure darah tak kuar pasal takut+sejuk+ingat nak mati..  Then aku diperkenalkan dengan doc2 pakar..

Memang betul orang kata mcm citer kat tv tu, macam emergency kes tu kan... aku tak taulah berapa puluh nurse + doc dalam bilik OT tu, aku di angkat transfer ke katil OT. Then aku kena peluk bantal membongkok sebab doc nak cucuk ubat bius.. Aku rasa ada 5 kali dia cucuk pasal tak jumpa urat apa ntah. Doc tu siap cakap aku bagus sebab tak jerit2 sakit, relakss je kena cucuk. Ada patient jerit2 mcm kena tumbuk. Aku tak kisah ko nak cucuk ko cucuk lahhhh. Tapi tuutttttttt aku yang kena masuk tiub kencing tu lagi sakit aku rasa. Ok fine, pas cucuk bius, aku baring then misi test badan aku dah kebas ke lum. Masa tu aku cam dah mamai2.

Operation pun bermula, aku rasa best je sebab tak rasa apa2 rasa warm je. Aku dengar air menitik2, misi kata tu air ketuban aku banyak dalam 3 ltr kena kuarkan.. Patutlahhh berattt masa ngandung dulu.. tak sampai 10 minit aku dengar Adam nangis. Alhamdulillah, misi tunjuk Adam kat aku, sempat aku kiss dia.

15 minit kemudian aku kena tolak masuk wad balik. Laki aku dah stanby kat luar bilik OT. Dia cakap baby masuk NICU. Im like what?? Tapi aku dah dapat agakpun sebab masa ngandung doc cakap mungkin Adam ada masalah.

Hari kedua aku gi tgk adam kat NICU, kiranya pertama kali aku nak gerak after operate, Ya Rabbi... sakit nak mam.. Aku rasa mcm perut aku kena cucuk2 ngan pisau tajam. Aku rasa mcm nak mati dah masa tu.. Nak kencing jgn cakaplah.. pedihh.. Aku rela bersalin normal dari operate.. 

Ok ni part paling aku tak suka/sedih nak cerita. Pastu aku gi bilik NICU tgk Adam. Aku tergamam. Speechless. Aku tgk napa Adam muka dia tak mcm baby normal. Tak taulah nak explain.. Doc kata Adam disyaki/posible ada syndrom. Nama syndrom tu, BECKWITH WIDEMAN. Korang pernah dengar? aku pun lagi lah tak pernah. Syndrom ni akan akibatkan Adam mungkin lemah dari segi pelajaran, etc.. So, masa tu aku DOWN giler. Dah la sakit perut dek operate tambah lagi berita yg menyedihkan. So, selama sebulan aku murung. Kawan2 call pun aku tak jawap. Ntahlah. Aku sedih. Kecewa.

Adam duk spital dalam 2 minggu lebih. Hari2 cucuk amik darah. Naik lebam tangan budak tu. Kena hantar kromosom la, air kencing la, ntah hapa2 ntah kat lab. Dan aku pun terpaksa berulang nak supply susu. Bila dah boleh balik.. im so happy. Amira lagilah suka..

Alhamdulillah, sekarang aku dah dapat terima kenyataan. Laki aku n family bagi aku support. Apapun, Adam belum confirm lagi dapat syndrom tu. Aku harap, dia normal.. Pada kawan2 jugak, aku ucapkan terima kasih atas doa kalian.

Gambar Adam nanti aku upload later ye.. Maklumlah mak baru masuk keje ni sibuk sikit...

p/s : Berat badan aku naik mendadak.. gila dow...

No comments: